Čím starší vůz je na prodej, tím více různých peripetií má za sebou. Do spousty záležitostí v automobilu nenahlédnete, takže se musíte spolehnout na informace, které vám podá prodávající. Jenže, on je motivován penězi. Je přirozené, že chce za své auto získat co nejvíc. Bude fér? Poskytne všechny informace co o automobilu má, anebo pár, více či méně důležitých okolností, přinejmenším zamlčí? Do člověka nevlezete.
Můžete jen důvěřovat, otázkami se vracet nenápadně na již odpovězené otázky a porovnávat odpovědi. Lháři se často ve svých lžích ztrácejí. Je možné, že se odpovědi budou lišit a to by mělo být pro vás, minimálně zvednutým, varovným prstem.
Jak jsem již psal čím starší auto, tím toho má více za sebou, tím větší pozor si musíte dát při jeho kontrole. Varovným signálem, že není vše v pořádku, může být i nápadně nízká cena auta. To nemusí znamenat, že prodávající na prodej jen hodně spěchá. Spíše se auta chce zbavit, doku ještě jezdí.
Jak při prodeji postupovat, na co se zaměřit? Hned po seznámení se s prodávajícím si vyžádejte zkušební jízdu. Využijte situace, kdy je motor studený. Ověříte si tedy studené starty a také poznáte, jak se automobil chová při zahřívání motoru na provozní teplotu. Sledujte v zrcátku, zda z výfuku nevychází kouř hodný hořícího letadla. Při zkušební jízdě zbystřete všechny smysly. Auto pozorujte, poslouchejte a čuchejte. Ano i nosem můžete něco poznat. Třeba ucítíte nezaměnitelný zápach prokluzující spojky, nebo brzdy.
Po zkušební jízdě, při které zkuste několikrát intenzivně brzdit, osahejte kola, jestli nejsou nějak zvláště horká. Teplota všech kol, by měla být přibližně stejná. Pak prohlédněte motorový prostor. Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a pak se podívejte pod víčko na motoru. Ano to, kam se dolévá olej. Pokud bude ze spodní strany emulze, dochází k úniku chladicí kapaliny do motoru. Může to znamenat závažný problém.
Zkontrolujte rovněž podvozek.